Aktuellt / Kalendarium

28 octobre au 12 novembre 2017
Vernissage le vendredi 27 octobre de 18h30 à 21h
Project Space La Moulinette, 81 bis rue Lepic, 75018 Paris
Ouverture mercredi au dimanche de 14h à 19h, tél +33 (0) 685 40 68 00, facebook la moulinette

Book Art Book

Välkommen till utställningen av Nordiska Bokband 2018.
Bästa nordiska kolleger –
Finland är i tur att vara ansvarig för arrangemangen.
Vi är glada att få kunna utföra en intressant och högklassig utställning med stöd av er alla.
Anmälningen bör ha skett innan den 31 mars 2016.
Välkommen till utställningen av Nordiska Bokband 2018

REGLEMENT Prix de Reliure 2016 « Le livre en long et en large »
Prixreliure2016
För mer info: FM REGLEMENT Px Reliure 2016,

Designer Bookbinders is delighted to announce the 3rd International Bookbinding Competition 2017.
A prospectus and full details of how to enter can be found on our website:
des
Merci pour votre participation.
Bien cordialement
L’équipe FdL, Forcalquier des Livres (FdL)
fdlivres@orange.frhttp://forcalquierdeslivres.free.fr/?Concours-du-livre-d-artiste-2015

Är du Mästare? Dags att ansluta dig till Mästarregistret.
I denna fil kan du läsa mer: Mästare

Tidigare agenda

Bokbinderieleverna på Leksands Folkhögskola anordnar bokbandsutställning,
all info kan ses här: http://bokenenroadtrip.wix.com/utstallning.

Bokbindarmästareföreningen håller årsmöte 15 april 2016
Mötet hålls på kansliet i Näringslivets hus i Stockholm.
Vi kombinerar det med ett studiebesök på Handtryckta Tapeter,
ett familjeföretag som i 30 år rekonstruerat och nytryckt historiska tapeter, bårder och rullgardiner till
hembygdsgårdar och slott, torp och herrgårdar, lägenheter och muséer i hela Norden.

Okt-nov
Nobelband-utställningen till Beijing, Kina!
Vernissage på Cafa Art Museum den 16 oktober 2015. Utställningen stod till den 20 november 2015.

17 april
Bokbindarmästareföreningens årsmöte
Grafiska Företagen i Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm.
Kaffe, årsmöte och presentation av årets Mästarband bundet at Roger Johansson.

17 april
Vernissage av Nobelbandsutställningen på Nobelmuseum

Två Nobelpristagare: Mo Yan från Kina som fick Nobelpriset i Litteratur 2012 och Alice Munro från Kanada som fick Nobelpriset 2013.
www.svenskaakademien.se/nobelpriset_i_litteratur/nobel_priset_i_litteraturwww.nobelmuseumbookbinding.com.
I samband med detta kom den kinesiske bokbindaren Sin Ju att sitta i utställningen och visade traditionellt kinesiskt bokbinderi.

25 november – BMFs kansli hos Grafiska Företagen i Svenskt Näringslivshus,
bokbindarmästare Carina Stockenberg på Leonard Gustafssons Bokbinderi överlämnade årets Mästarband.
carinastockenberg
Carina är den 28:e mästaren som på uppdrag av BMF har bundit ett Mästarband.
Den 25 november 2014 överräckte Carina sitt verk till föreningen och avtackades med blommor och prischeck.
Höstmötet i Göteborg 26-27 september,
Höstmötet för BMF’s och Bokbindar-Gesällskapets medlemmar lockade så många som 30 aktiva bokbindare! På fredagen besökte vi Röhsska Museet och Nordiska Bokbandsutställningen. Museichef Tom Hedqvist hälsade oss välkomna och berättade kort om arbetet med museet och dess intresse för bokband. Man har en stor bokbandssamling som kommer att visas framöver (mer om detta senare). Stort tack till Sara Ryhre och Per Anders Hübner som arbetat med utställningen på plats! Efter besöket visade oss Sara landsarkivet (hennes arbetsplats) och berättade om sitt arbete och samlingarnas problem. Intressant och spännande! Kvällen avslutades med mycket god Italiensk mat och vin, mitt i stadens hjärta.
Lördagens höstmöte blev givande; frågor om de två föreningarnas framtid diskuterades och slutade i en samsyn i att varje förening bör profilera sig tydligare. Gesällskapet som intresseorganisation för handbokbindarna och BMF som företagarnas branschförening, kanske i närmare samarbete med Svenska Bokbindarföreningen, SBI (partibokbindarna). Vidare diskuterades gesällprovet och funderingarna om huruvida ett pergamentband borde ingå fick stöd. Detta tar BMF hand om framöver. BMF’s planer på ett Nordiskt Bokbindarseminarium vann entusiasm och mötet diskuterade dess innehåll och syfte. Alla diskussioner var verkligen viktiga och bra, tack alla. Protokoll kommer i sinom tid att spridas.
Stort och varmt TACK till Sara Ryhre som så väl tagit hand om oss dessa två dagar i Göteborg.Nordiska Bokband, på Röhsska Museet i Göteborg;
Se mer information om utställningen här: http://rohsska.se/utstallningar/kommande/7645/28-29 mars – Kurs i Stockholm & Årsmöte i Uppsala.
Vi samlades på BMF’s kansli där Kaj dukat fram fika, och började genast med  – och bokföringsseminarium lett av Eva M Eriksson. Väldigt bra! Efter lunch fortsatte kursdagen med genomgång av arkiv- och biblioteksstandarden och diskussioner om material, inköpsställen osv. Vidare konsumenttjänst- och köplagen samt branschens egna leveransvillkor ALG 10. Alla enades om att behovet av att diskutera material och kvalitéer var stort varför en ”material-kurs” vore bra nästa år. Så håll utkik! Och bli medlem i BMF! Kvällen avslutades med drink på nya Södermalms Bokbinderi/Lotta Löwgren och middag på restaurangen Pelikan. Årsmötet genomfördes i Uppsala, i Carolina Redivivas vackra lokaler. Per Cullhed var vår värd och mötet avhandlades effektivt och bra. Vi hänvisar till årsmötets protokoll. Efter lunchen på Hambergs fiskrestaurang fick vi egen visning av Museet Gustavianum och det fantastiska konstskåpet från Augsburg, världsunikt i sitt slag.
Tack alla för två mycket bra och spännande dagar!

Höstmöte i Malmö (och Köpenhamn).
1-2 oktober inbjöd BMF och Bokbindargesällskapet alla sina medlemmar till 2 dagar i Skåne och Köpenhamn. Vi besökte Greve Gustaf Trolle-Bonde i Trolleholms slottsbibliotek, genomförde ett bra höstmöte i Malmö och deltog i vernissagen för Nordiska Bokband på Kungl. Biblioteket i Köpenhamn. Vi besökte också Malmö Nya Bokbinderi där Eva M Eriksson tog emot.
Vi tackar Eva mycket för hennes organiserande av de båda dagarna; besöket i bokbinderiet, luncherna, middagen mm. Strålande insats, TACK!